DP-42222724620.JPEG

Reisinformatie

Reisformaliteiten 

Algemeen
Elke passagier (ook kinderen en baby’s) dient bij vertrek een geldig officieel identiteitsbewijs met foto te kunnen voorleggen (internationaal paspoort of officiële nationale identiteitskaart) dat overeenkomt met de naam die bij de reservering is doorgegeven.
 
Je dient tevens te bewijzen dat je in regel bent met de reisformaliteiten die vereist zijn in het land van herkomst en door de immigratiedienst en andere overheidsinstanties van het land van bestemming. 
 
Alle eventuele kosten die voortvloeien uit het niet naleven van de voorschriften vallen ten laste van de passagier. 
 
Informatie vereiste formaliteiten:
 
1. Belgische onderdanen
 
Let op dat beschadigde reisdocumenten, zoals een gescheurde paspoort of een gebarsten/gescheurde identiteitskaart of een elektronische identiteitskaart waarvan de microchip ontbreekt, door de bevoegde Belgische of buitenlandse autoriteiten als ongeldig bewijs kunnen worden beschouwd. Een eventuele weigering van toegang tot de vlucht of het land van bestemming valt volledig tot je eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je dan ook aan om beschadigde reisdocumenten tijdig en zeker vóór je reis te vervangen.
 
            a) Vereiste documenten voor passagiers van Belgische nationaliteit (onder voorbehoud en steeds ter controle)
 
Het is aan te raden steeds contact op te nemen met de respectievelijke ambassade of het consulaat voor up to date info.
 
 
ALBANIE
Geldige identiteitskaart (nog ten minste 3 maanden geldig na aankomstdatum).
  
ALGERIJE
Internationaal paspoort geldig tot 6 maand na aankomst + VISUM (aan te vragen bij de Algerijnse ambassade tel 02/5378241 of  02/5378133. Fax 02/5345278. Adres : place du champs de mars 2, 1050 Ixelles Bruxelles.)
ALLE info en voorwaarden voor uw VISUM-aanvraag kunt u vinden op de website van de Algerijnse ambassade :
http://www.consulatalgerie.be/
Opgelet:  voor uw visum-aanvraag is het verplicht een geldige reis- en bijstandsverzekering af te sluiten.
 
ARUBA
Internationaal paspoort geldig tot 6 maand na de retour.
 
BOSNIE EN HERZEGOVINA
Geldige identiteitskaart (ten minste 3 maanden na datum van terugkeer). max verblijf 90 dagen. Bij aankomst dienen Belgen steeds een ticket voor de terugreis voor te leggen
 
BULGARIJE
Geldige identiteitskaart. Voor verblijven langer dan 90 dagen is een visum verplicht.
  
CUBA
Internationaal paspoort en een toeristenkaart. Voor verblijven langer dan 30 dagen kan de toeristenkaart  (het visum) ter plaatse verlengd worden voor 30 extra dagen door de bevoegde instanties ter plaatse. Voor verblijven langer dan 30 dagen is een visum verplicht. Bij aankomst in Cuba dienen Belgen altijd een ticket voor de terugreis voor te leggen. Wij raden je ook aan een hotelreservering van ten minste 2 dagen bij de hand te houden.
Voor een toegang tot Cuba, moeten je van tevoren een aantal gegevens doorgeven. Deze zijn als volgt: volledige (officiële) naam, geboortedatum, nationaliteit, paspoortnummer en vervaldatum. 
Let op:  je bent verplicht een reis- en bijstandsverzekering af te sluiten bij een verzekeringsmaatschappij die een rechtstreeks contract heeft met Asistur. Europ Assistance wordt vertegenwoordigd door Asistur. Beschikt u over een reis- en bijstandsverzekering bij een andere maatschappij, dan dient deze u de nodige attesten te bezorgen.
Reizigers die niet beschikken over een Belgische reisverzekering die de medische kosten dekt of geen attest kunnen voorleggen worden verplicht een plaatselijke verzekering aan te gaan bij aankomst op de luchthaven in Cuba.
 
CURACAO
Internationaal paspoort geldig tot 6 maand na de retour.
 
CYPRUS (Grieks-Cypriotische zijde)
Geldige identiteitskaart.
 
CYPRUS (Turks-Cypriotische zijde)
Zie Turkije. 
 
DOMINICAANSE REPUBLIEK
Internationaal paspoort (geldig tijdens verblijf)
 
Toeristenkaart verkrijgbaar bij aankomst voor 10 USD en 10 USD luchthaventaks bij de terugvlucht. Hou er rekening mee dat bij aankomst een terugticket voorgelegd dient te worden. Een uitzondering hierop is als je houder bent van een Dominicaanse ‘re-entry permit’.
Genaturaliseerde Belgen : internationaal paspoort vereist (van België of van het land van herkomst)
Voor verblijven langer dan 30 dagen is een visum verplicht (of verlenging van toeristenkaart via 'Emigration dept' ter plaatste tot maximum 90 dagen, mits betaling) en moet er in de Dominikaanse Republiek een extra luchthaventaks van betaald worden aan de immigratiedienst (+/- € 50 > 30 dgn, +/- € 80 > 3 mnd).
! Speciale formaliteiten vereist voor alleenreizende kinderen (t.e.m. 17 jaar) of kinderen vergezeld door slechts 1 van beide ouders of door andere personen dan de ouders. Meer informatie : tel 02 346 49 35 (ambassade/consulaat Dominikaanse republiek)
 
EGYPTE
Als je minder dan 1 maand verblijft in Egypte volstaat een identiteitskaart (ten minste 6 maanden geldig na aankomstdatum).
Let wel: Egypte aanvaardt enkel de elektronische identiteitskaart mét chip.
Je dient tevens in het bezit te zijn van een apart visum. Je betaalt bij aankomst voor dit visum € 28 aan de lokale agent of USD 25 bij de lokale Bank (enkel mogelijk in cash). Het visum kan ook voor vertrek online gekocht worden als E-visa. Als je met een identiteitskaart reist dien je ook 1 pasfoto mee te nemen voor dit visum.
 
Voor verblijven langer dan 1 maand is een internationaal paspoort verplicht (ten minste 6 maanden geldig) en een visum is noodzakelijk (geen pasfoto nodig). Bij aankomst dient voor dit visum € 28 betaald te worden aan de lokale agent of USD 25 bij de lokale Bank (enkel mogelijk in cash). Het visum kan ook voor vertrek online aangekocht worden als E-visa.
 
FRANKRIJK
Geldige identiteitskaart.
 
GAMBIA
Geldige identiteitskaart (ten minste 6 maanden geldig na aankomstdatum).
 
GRIEKENLAND
Geldige identiteitskaart.
 
ISRAEL
Internationaal paspoort geldig tot 6 maand na terugkeer. Voor verblijven langer dan 90 dagen is een visum verplicht. Bij aankomst dient steeds een ticket voor de terugreis voorgelegd worden.
 
ITALIE
Geldige identiteitskaart.
 
JAMAICA
Internationaal paspoort geldig tot 6 maand na de retour. Voor toeristische verblijven langer dan 90 dagen is een visum verplicht. Voor een zakenreis langer dan 30 dagen is een visum verplicht. Bij aankomst dient steeds een ticket voor de terugreis voorgelegd.
 
JORDANIE
Belgische identiteitskaart is voldoende wanneer onderstaande voorwaarden vervuld zijn :
* Aankomst en vertrek vanaf Aqaba airport. 
* Ticket is geboekt langer dan 5 werkdagen voor afreis
* rondreizen met excursies binnen Jordanië
OF strandverblijf Jordanië zonder duikpakketten
Je identiteitskaart dient nog minimum 6 maanden na retourdatum geldig te blijven.
 
Een internationaal paspoort, geldig tot 6 maanden na retourdatum, is vereist wanneer :
* je geboekt hebt langer dan 5 werkdagen voor afreis.
* je ter plaatse aan excursies wenst deel te nemen naar andere landen (dus ook voor verlenging in Egypte)
* je in je reisperiode een vrij verblijf geboekt hebt met de intentie naar een ander land te gaan (bijv. Egypte)
* je gaat duiken of een duikpakket geboekt hebt
Om met je identiteitskaart of Internationaal paspoort Jordanië binnen te kunnen komen, moeten op voorhand een aantal gegevens worden doorgegeven: volledige (officiële) naam, geboortedatum, nationaliteit, identiteitskaart- of paspoortnummer en vervaldatum.
 
Als je over een internationaal paspoort beschikt, adviseren we je deze ook mee te nemen.
Visum : zowel met een internationaal paspoort als een identiteitskaart moet je bij aankomst een visum kopen. (+/- 37,50 euro)
 
KAAPVERDISCHE EILANDEN
je dient in het bezit te zijn van een visum en een internationaal paspoort dat nog 6 maanden geldig is na de aankomstdatum.
Visum: Deze kan je bij aankomst aankopen (+/- € 45) of je kan deze voor je afreis aanvragen op bij de Ambassade van Cabo Verde: Avenue Jeanne / Johannalaan 29, 1050 Brussel, tel. 02/643.62.70, fax 02/646.33.85, emb.caboverde@skynet.be
Voor verblijven van meer dan 30 dagen dien je ter plaatse zelf een verlenging van je visum te regelen en de kosten hiervoor te betalen. Deze visumverlenging dient te gebeuren binnen de 14 nachten na je aankomst op Cabo Verde.
 
KOSOVO
Geldige identiteitskaart. Voor verblijven langer dan 90 dagen is een visum verplicht.
 
KROATIE
Geldige identiteitskaart. Bij aankomst ontvang je een gratis visum. Als je Bosnië wil bezoeken (bijvoorbeeld Mostar en Medugorje) is een internationaal paspoort geldig tot 6 maand na het verlaten van Bosnië vereist. Voor verblijven langer dan 90 dagen is een visum verplicht.
 
MACEDONIË (Voormalig Joegoslavische Republiek)
Geldige identiteitskaart (geldig voor de periode van het verblijf).
 
MALTA
Geldige identiteitskaart.
 
MAROKKO
Internationaal paspoort, geldig tijdens verblijf. Voor verblijven langer dan 90 dagen is een visum verplicht.
 
MEXICO
Internationaal paspoort geldig tijdens verblijf en een toeristenkaart bij aankomst (gratis). Voor verblijven langer dan 180 dagen is een visum verplicht. Bij aankomst in Mexico dient steeds een ticket voor de terugreis voorgelegd.
Om Mexico binnen te kunnen komen, moet je een aantal gegevens doorgeven: volledige (officiële) naam, geboortedatum, nationaliteit, paspoortnummer en vervaldatum. Voor meer informatie neem contact op met de Mexicaanse ambassade. 
 
MONTENEGRO
Geldige identiteitskaart (geldig tijdens verblijf).
Voor verblijven langer dan 30 dagen is een internationaal paspoort verplicht (max verblijf 90 dagen)
Bij aankomst dien je steeds een ticket voor de terugreis voor te leggen
 
OOSTENRIJK
Geldige identiteitskaart.
 
PORTUGAL - MADEIRA -  AZOREN
Geldige identiteitskaart.
 
SPANJE
Geldige identiteitskaart.
 
TUNESIE
Internationaal paspoort geldig tijdens verblijf. Voor verblijven langer dan 90 dagen is een visum verplicht.
Invoer van dinars is verboden, maar kunnen in de meeste hotels gewisseld worden van euros. Je vindt ook geldautomaten in veel hotels.
 
TURKIJE
Geldige identiteitskaart (geldig tot 6 maand na aankomstdatum) en visum (90 dagen geldig) vooraf aan te schaffen via www.evisa.gov.tr
Kinderen: Belgische kinderen jonger dan 12 jaar hebben een identiteitsbewijs met foto of een Kids-ID (meer info op www.eid.belgium.be) en een visum (via www.evisa.gov.tr) nodig, mits de kinderen vergezeld worden door minstens één van hun ouders. In andere gevallen is een paspoort (geldig tot 6 maand na aankomstdatum) noodzakelijk.
 
VERENIGDE STATEN (USA)
Alle Belgische reizigers, inclusief kinderen jonger dan 12 jaar, die naar de USA reizen, dienen in het bezit te zijn van een internationaal paspoort dat geldig is tot de terugreisdatum.
 
Bij aankomst dienen Belgen steeds een ticket voor de terugreis voor te leggen.
 
Alle Belgische reizigers zijn verplicht voor vertrek een elektronische reistoestemming (ESTA= Electronic System for Travel Authorization) te bekomen. De aanvraag doe je via de website van ESTA, https://esta.cbp.dhs.gov/esta, waar je een aantal vragen moet beantwoorden. Dit doe je best vóór de boeking van de reis (minimum 72 uur voor vertrek). De kost hiervoor bedraagt 14 USD. Dit bedrag kan enkel betaald worden per kredietkaart. Hierin kunnen wij dus helaas niets voor je betekenen. Iedere reiziger dient dit individueel in orde te brengen. Aanvaarde kredietkaarten: Visa, MasterCard, American Express en Discover. Over het algemeen duurt deze procedure zeer kort en krijg je binnen de paar seconden een bevestiging. Als je aanvraag wordt goedgekeurd, krijg je toestemming om naar de USA te reizen. Indien dit niet het geval is, moet er een visum aangevraagd worden via de ambassade. De ESTA is 2 jaar geldig. Meer informatie hierover vind je op www.CBP.gov/travel
 
Maximum verblijf voor Belgen : 90 dagen.
 
Sedert 21 januari 2016 dienen reizigers met een Belgisch paspoort die sinds 2011 in Syrië, Iran, Irak of Soedan zijn geweest, verplicht vooraf een visum aan te vragen bij de Amerikaanse Ambassade in Brussel. Dit geldt ook voor Belgische reizigers die een dubbele nationaliteit bezitten, waarbij de 2e nationaliteit 1 van vermelde landen is. Meer informatie vind je op http://travel.state.gov/content/visas/en/visit/visa-waiver-program.html
 
 
ZANZIBAR (TANZANIA)
internationaal paspoort vereist (minstens 6 maanden langer geldig dan het visum) voor volwassenen en kinderen en certificaat gele koorts. Je hebt ook een visum nodig (maximum 3 of 6 maanden geldig), dat je kan aanvragen vóór je vertrek bij de Tanzaniaanse ambassade in Brussel, bij aankomst in Tanzania op de luchthaven of aan de landgrens. Prijs ter plaatse: 50 USD per pers., enkel te betalen in USD en gepast. (in België duurder). Prijzen kunnen onder voorbehoud. Controleer http://diplomatie.belgium.be
 
 
                b) Identiteitskaart
 
Voor heel wat lidstaten van de Europese Unie en enkele landen die als toeristische trekpleisters worden beschouwd volstaat een geldige identiteitskaart. 
De stelregel is dat identiteitskaarten (ook de identiteitsdocumenten of Kids-ID voor kinderen) minstens geldig moeten zijn tot de datum van terugkeer - ten minste als de datum van terugkeer kan worden vastgesteld.
 
Bij een aantal bestemmingen gelden andere regels. Ook 75-plussers die naar het buitenland willen, dienen te beschikken over een geldige identiteitskaart. Als je de 75 jaar hebt overschreden word je door het gemeentebestuur niet meer opgeroepen voor een vernieuwing van je  identiteitskaart. Als je België niet verlaat is dit natuurlijk geen probleem, maar voor reizen naar het buitenland moet je toch beschikken over een identiteitskaart met geldige vervaldatum. Je moet dus in dat geval een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
 
Let op dat beschadigde reisdocumenten, zoals een gescheurde paspoort of een gebarsten/gescheurde identiteitskaart of een elektronische identiteitskaart waarvan de microchip ontbreekt, door de bevoegde Belgische of buitenlandse autoriteiten als ongeldig bewijs kunnen worden beschouwd. Een eventuele weigering van toegang tot de vlucht of het land van bestemming valt volledig tot je eigen verantwoordelijkheid. Wij raden je dan ook aan om beschadigde reisdocumenten tijdig en zeker vóór je reis te vervangen.
 
                c) Internationaal paspoort
 
Een internationaal paspoort is een boekje waarin je identiteitsgegevens zijn opgenomen. Een paspoort wordt als geldig reisdocument erkend door alle landen van de wereld. Een internationaal paspoort is vereist voor reizen naar landen waarbij de identiteitskaart niet volstaat.
Kijk ook de geldigheidsduur van je paspoort na. Bij heel wat landen is het vereist dat je paspoort nog een ruime periode (bijv. 6 maanden) geldig is op het ogenblik dat je dit land verlaat. Vraag vooral tijdig een nieuw internationaal paspoort aan en hou rekening met de termijn die nodig is om deze te bekomen.
 
Hoe vraag je een internationaal paspoort aan?

a) De normale aanvraag
Je vraagt een nieuwe internationaal paspoort (of de verlenging ervan) aan bij de diensten van je gemeente. Je brengt vier recente pasfoto's mee, je identiteitskaart en je oude internationaal paspoort (indien je er reeds een had). Je moet rekenen op een leveringstermijn van drie weken. De prijs verschilt per gemeente. internationaal paspoorten zijn altijd 5 jaar geldig.

b) De spoedprocedure
Indien je geen 3 weken kan wachten als je onverwacht naar het buitenland vertrekt, kan je kiezen voor de snelle procedure. De aflevertijd is dan ongeveer drie werkdagen. Deze procedure heeft een hogere kost. 
 
d) Visum
Voor reizen naar bepaalde landen heb je een visum nodig. Dat is een toestemming om er gedurende een welbepaalde tijd te mogen verblijven. Visa worden aangevraagd bij de ambassade of consulaat van de te bezoeken landen die zelf beslissen of je al dan niet een visum verstrekt wordt. Informeer tijdig wat de leveringstijd is, welke documenten je moet voorleggen en of je alles ook per post kan regelen. De prijs voor een visum kan verschillen  van  het te bezoeken land en de geldigheidsduur van het visum. Sommige landen kunnen tegen betaling een visum verstrekken bij aankomst in het land van bestemming. 

e) Internationaal inentingsbewijs
Heel wat landen, vooral risicogebieden, weigeren je de toegang als je geen internationaal erkend certificaat hebt van inenting tegen bepaalde ziektes. Dit wordt ook wel het ‘gele boekje’ genoemd.
De verplichte en/of aanbevolen inentingen kan je best navragen via de betreffende consulaten. De regels verschillen als je vroeger reeds gereisd hebt  naar een gebied besmet met cholera, malaria of gele koorts. Wij adviseren je in ieder geval je huisarts te raadplegen. Je kan ook de Travelfoon van het Instituut voor Tropische Geneeskunde contacteren op het telefoonnummer 0900 101 10.

f) Ouderlijke toestemming
er bestaan geen Belgische of internationale procedures of formulieren die de ouderlijke toestemming voor reizen met minderjarigen bepalen.
Als het kind met één van beide ouders reist, is het aangeraden dat deze ouder een geschreven akkoord meeneemt van de andere ouder, best dat deze  door de gemeente voor echt verklaard wordt.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken raadt een ouderlijke toestemming aan, als het kind alleen reist of in het gezelschap van andere personen dan de ouders. Belgische reizigers kunnen zich best informeren bij de ambassade of consulaat van het land van bestemming, over eventueel bijkomende vereiste documenten voor alleen-reizende kinderen. 
 
2. Andere nationaliteiten

a) Vereiste documenten voor passagiers met MAROKKAANSE nationaliteit (onder voorbehoud van eventuele wijzigingen)
 
Best steeds contact opnemen met de betreffende ambassade of consulaat voor actuele info betreffende de reisformaliteiten.
 
BELGIË
internationaal paspoort, afgegeven binnen de laatste tien jaar, geldig tot minstens drie maanden na de voorgenomen datum van vertrek uit het Schengengebied + visum + heen- én terugticket verplicht.
 
FRANKRIJK
internationaal paspoort, afgegeven binnen de laatste tien jaar, geldig tot minstens drie maanden na de voorgenomen datum van vertrek uit het Schengengebied + visum + heen- én terugticket verplicht.
 
ITALIË
internationaal paspoort, afgegeven binnen de laatste tien jaar, geldig tot minstens drie maanden na de voorgenomen datum van vertrek uit het Schengengebied + visum + heen- én terugticket verplicht.
 
NEDERLAND
internationaal paspoort, afgegeven binnen de laatste tien jaar, geldig tot minstens drie maanden na de voorgenomen datum van vertrek uit het Schengengebied + visum + heen- én terugticket verplicht.
 
SPANJE
internationaal paspoort, afgegeven binnen de laatste tien jaar, geldig tot minstens drie maanden na de voorgenomen datum van vertrek uit het Schengengebied + visum + heen- én terugticket verplicht.
 
ALLE ANDERE BESTEMMINGEN
Graag contact opnemen met je Ambassade of het Consulaat van het land van bestemming.
 
b) Vereiste documenten voor passagiers van FRANSE nationaliteit (onder voorbehoud van wijzigingen)
 
Best steeds contact opnemen met de betreffende ambassade of consulaat voor actuele info betreffende de reisformaliteiten.
 
BELGIË
Geldige identiteitskaart.
 
MAROKKO
internationaal paspoort geldig tijdens verblijf.
 
ALLE ANDERE BESTEMMINGEN
Graag contact opnemen met je Ambassade of het Consulaat van het land van bestemming.
 
c) Alle andere nationaliteiten
 
Best steeds contact opnemen met de betreffende ambassade of consulaat voor actuele info betreffende de reisformaliteiten.
 

 

Voor bepaalde nationaliteiten is naast een visum ook een heen- én terugticket verplicht. Gelieve dus steeds contact op te nemen met de respectievelijke ambassade of het consulaat voor meer info betreffende correcte reisformaliteiten.